Arbejdsliv

9 tips til en ergonomisk korrekt siddestilling ved computeren

En ergonomisk korrekt siddestilling ved computeren er vigtig – hver dag! Det gælder uanset, om du sidder på dit kontor, er ude hos en kunde eller arbejder hjemmefra. Tænk sig, hvis du kunne tage den gode siddestilling med – det kan du!

Mand sidder ved skrivebord

Hvad er en ergonomisk korrekt siddestilling?

En ergonomisk korrekt siddestilling ved computeren mindsker belastningen af muskler, ledbånd, sener og nerver i overkrop, arme og hænder. Det kan måske lyde som en stor mundfuld at skulle koncentrere sig om, når man også skal have overskud og energi til at udføre sit arbejde. Ikke desto mindre vil en god arbejdsstilling give dig overskud. Er du så uheldig allerede at lide af gener og ubehag, vil en korrekt arbejdsstilling afhjælpe disse og i nogle tilfælde helt fjerne dine smerter.

 

Skal det være besværligt at få en korrekt siddestilling?

Det behøver ikke at være svært eller omstændigt at indrette sig til en god siddestilling. I dag findes der mange produkter på markedet, der kan hjælpe dig til en mere ergonomisk holdning. Og vælger du den rigtige kombination af især hæve sænkebord og en ergonomisk kontorstol, vil du med en lille indsats kunne høste fordelene ved et større overskud – ikke kun til de forestående arbejdsopgaver, men også til det, der venter efter endt arbejdsdag.

Nedenstående råd kan hjælpe til en sundere og mere effektiv siddestilling ved din daglige arbejdsstation.

1.  Skrivebordet

Regel nr. 1: Hæve sænkebord! Du skal sidde ved et bord, der nemt kan indstilles i højden, så du kan veksle mellem at stå op og sidde ned.

Når du står foran skrivebordet, skal du kunne holde albuerne i en vinkel på cirka 90° og slappe af i skuldrene. Bordet skal stå, så dagslys fra vinduer kommer ind fra siden – placer dig aldrig med et vindue i front eller lige bag ved dig.

Læs mere om hvordan du står korrekt ved et hæve sænkebord

hæve sænkebord

2. Stolen

Kontorstolen skal være indstillet efter din krop. Sid med begge fødder i gulvet og med en vinkel på cirka 90-100° i knæene. Derefter indstiller du ryg- og armstøtte, så de støtter og aflaster optimalt.

Armstøtterne skal støtte armene, uden at du løfter skuldrene, og der skal være plads til, at du kan komme tæt ind til skrivebordet.

 

3. Musen

Du bør forsøge at holde dit håndled i en neutral position. Det kan du gøre med en centreret mus. Med en centreret mus som f.eks. RollerMouse fra Contour undgår du at bevæge armen for langt ud til den ene side, så den havner uden for det gode arbejdsområde. Med denne type mus kan du nemt skifte mellem højre og venstre hånd, hvilket giver større variation i dit arbejde.

Har du stor variation i din arbejdsstilling, kan det med fordel betale sig at overveje at supplere med Unimouse, der med sine bevægelige led kan justeres og tilpasses i løbet af dagen. På den måde sikrer du en tilpasset arbejdsstilling, hvad end den er stående eller siddende.

4. Tastatur

Mange almindelige tastaturer er for brede, så du sidder med armene vinklet udad. For at opnå den bedst mulige ergonomi bør tastaturet være lavt og kompakt.

Tip: Med genvejstaster kan du skabe variation i det daglige arbejde ved at skifte mellem tastatur og mus.

 

5. Skærmen

Din PC skærm skal være vinklet lidt væk fra dig og stå på cirka 70 cm afstand. Skærmens øvre kant skal være i øjenhøjde. Kan din skærm ikke justeres i højden, kan du nemt lægge en bog eller et par pakker printerpapir under skærmen, så du får den op i korrekt højde.

 

6. Belysning

Belysningen i rummet skal være justerbar. Den må ikke blænde og skal helst kunne tilpasses individuelt. Refleksioner eller genskær på skærmen samt dårlig belysning ved arbejdsstationen øger risikoen for muskelspændinger og synsbesvær. En justerbar skrivebordslampe kan hjælpe med at give dig den perfekte belysning ved din arbejdsstation.

Tip: En enkel metode til at teste om lyskilden er placeret forkert er at placere noget blankt eller et lille spejl på skrivebordet. Hvis du kan se refleksioner i overfladen, er belysningen fejlplaceret.

7. Optimer din bærbar computer

Hvis du i stedet for en stationær computer anvender en bærbar i længere tid ad gangen, bør du supplere med et eksternt tastatur, en ekstern mus samt en laptop stand, der hæver skærmen.

contour laptop stand

8. Arbejd inden for det gode arbejdsområde

Det gode arbejdsområde er det, der er inden for hændernes rækkevidde, når du har albuerne placeret langs siden (i taljehøjde). Hvis du er nødt til at strække dig efter noget, ender du i det ydre arbejdsområde, og det er i de positioner, arbejdsstillingen bliver ubekvem for din krop.

 

9. Variation og bevægelse i hverdagen

Husk at variere din arbejdsstilling mellem om du sidder ned eller står op. Variation er vigtigt. Det er sundt for blodomløbet og kroppen. Samtidig sker der et mentalt skift, når du rejser dig op. Hold et gående eller stående møde, sæt dig et andet sted eller placer printeren og kaffemaskinen lidt længere væk. Der er mange måder at skabe variation i dagligdagen.

Ergonomisk indretning – også når du er på farten

Ved at sikre dig et trådløst keyboard, en trådløs mus og en laptop stand vil du kunne indrette dig til en god arbejdsstilling, også når du sidder hjemme eller er på farten. Belysning, skrivebord og stol kan være svære elementer at sikre, når du er på farten, og i hjemmet kan du ved at indstille højden på stolen få den bedst mulige position, hvis du ikke har mulighed for at justere bordhøjden.

Uanset, hvor du arbejder, er det altid en god idé at huske regelmæssige pauser og bevægelse i løbet af dagen!