Arbejdsliv

Skattefrit hjemmekontor med en bruttolønsordning


Hemingway skrivebord og stol

Hvad er en bruttolønsordning?

En bruttolønsordning er en ordning, hvor medarbejderen efter aftale med arbejdsgiver, går ned i løn for i stedet at modtage et gode fra arbejdsgiveren. Det kan være en telefon, forsikringer, internet, månedskort til offentlig transport etc. Har du som arbejdsgiver behov for at indrette hjemmekontor til dine medarbejdere, kan en bruttolønsordning også bruges til at købe kontormøbler til dette formål.

Fordi udgiften til kontormøblerne bliver trukket af medarbejderens bruttoløn, og dermed før skat. Vil medarbejderne få mulighed for at købe møbler til en billigere pris end normalt og opnå store besparelser på købet. De gældende skatteregler for køb af kontormøbler som personalegode betyder også at møblerne ikke beskattes efterfølgende.

 

Hvordan får du mere at vide om bruttolønsordningen?

Vil du gerne vide mere om mulighederne for en bruttolønsordning og vil du gerne have personlig rådgivning fra en af vores møbelkonsulenter? Udfyld formularen herunder, så står vi klar til at vejlede dig om de mange muligheder for brug af bruttolønsordning i samarbejde med Mogens Daarbak A/S.

 

Kontakt en konsulent og få mere at vide

 

Hvorfor skal du vælge en bruttolønsordning?

At have medarbejdere, der arbejder hjemmefra, er lige nu virkeligheden i mange virksomheder. Flere medarbejdere er også selv begyndt at efterspørge hjemmearbejdsdage som en del af deres kontrakt. Løsningen med hjemmekontor kan derfor være en win-win situation for begge parter.

Ved at øge antallet af lønmodtagere, der arbejder hjemmefra et par gange ugentligt eller månedligt, skabes der desuden en samfundsøkonomisk gevinst ifølge en analyse fortaget af Kraka-Deloitte-samarbejdet, Small Great Nation. Flere hjemmearbejdsdage giver nemlig færre pendlere, og dermed bruger lønmodtagere mindre tid på transport, hvilket sænker trængslen på vejene, skaber mindre forurening og færre trafikuheld.

Samlet set viser analysen, at hvis lønmodtagerne i gennemsnit har en ekstra månedlig hjemmearbejdsdag, vil arbejdsudbuddet stige med hvad der svarer til 2.200 fuldtidspersoner.

Hvis dine medarbejdere har givet udtryk for et ønske om flere hjemmearbejdsdage, kan det derfor være en fornuftig økonomisk beslutning at tilbyde som medarbejdergode. Hjemmearbejdsdage vil for mange medarbejdere betyde øget effektivitet og arbejdsglæde.

Har man medarbejdere, som arbejder fra et hjemmekontor med jævne mellemrum skal man som arbejdsgiver være opmærksom, på at der gælder de samme regler for indretning, arbejdsstilling og ergonomi på et hjemmekontor som på arbejdspladsen. Du som arbejdsgiver er dermed forpligtet til at sikre, at en hjemmearbejdsplads lever op til kravene i arbejdsmiljøloven, som bl.a. omfatter at:

  • Kontorstolen skal kunne indstilles individuelt til brugeren
  • Arbejdspladsen skal kunne justeres og tilpasses en korrekt arbejdstilling
  • Skrivebordet skal have en størrelse, der passer til opgaven og it-udstyrets betragtningsafstand
  • Der skal være fri plads til benene og fødderne under borde.

Hjemmearbejdsdage kan derfor udgøre et problem for arbejdsgivere, som gerne vil tilbyde denne ordning til deres medarbejdere. Her kommer bruttolønsordning i spil og mulighederne er mange. Så vil du gerne høre mere om bruttolønsordningen, står vores møbelkonsulenter klar til at hjælpe dig med at finde lige præcis den løsning, der sikre at i overholder arbejdsmiljøloven.

Læs mere på Arbejdstilsynets hjemmeside

 
 

Eksempel 1

Bruttolønsordning med rabataftale

Giv dine medarbejdere mulighed for at bestille møbler frit fra daarbak.dk. Vi aftaler på forhånd en beløbsgrænse, medarbejderne må handle for. Medarbejderne kan dernæst frit logge ind på en medarbejderkøbskonto og købe møbler til aftalte priser.

StandUp bord og balancebold

Eksempel 2

Bruttolønsordning med speciel aftale

Giv dine medarbejdere mulighed for at vælge mellem f.eks. 4 på forhånd udvalgte stole, 6 forskellige borde og 10 forskellige lamper til en fastsat aftalepris. Medarbejderne får et købslogin til daarbak.dk og kan logge ind og se og købe det aftalte sortiment.

Lampe på skrivebord

Hvilke fordele er der?

Vælger du en bruttolønsordning er der er mange fordele i vente, både for arbejdsgiver og medarbejder, ved køb af møbler til et hjemmekontor. Som før nævnt betales kontormøblerne af medarbejderens bruttoløn (dvs. før skat) og der er dermed en betydelig besparelse på købet. Møbler der tilbydes som personalegoder er ikke skattepligtige og du som arbejdsgiver får fradrag for købssummen. 

Med 5 simple trin er du godt på vej til at kunne tilbyde møbler til hjemmekontoret som medarbejdergode:

 

  1. Udfyld formularen i toppen af denne side
  2. Vi kontakter dig og afdækker jeres præcise behov
  3. Der oprettes en aftale og logins til jeres medarbejdere
  4. Jeres medarbejdere handler de udvalgte møbler via daarbak.dk
  5. I varetager selv faktureringen over medarbejdernes løn

Hvad skal du være opmærksom på?

Vælger du en bruttolønsordning til dine medarbejdere, er der nogle krav, der skal være opfyldt. Få et hurtigt overblik over de krav, du skal være opmærksom på:

  • Du skal have udarbejdet en skriftlig bruttolønsaftale
  • Bruttolønsaftalen skal ligge inden for rammerne af de gældende regler for arbejdsforholdet, herunder evt. overenskomster, lokalaftaler o.l.
  • Aftalen skal indebære en reel fremadrettet nedgang i medarbejderens kontante løn
  • Den aftalte lønomlægning skal som udgangspunkt løbe over hele lønaftaleperioden eller som tommefingerregel i min. 12 mdr.

Montana setup1_800x800.jpg

Montana setup2_800x800.jpg