Besked
Spar 20% på alt kaffe! Gælder kun i denne uge.
Arbejdsliv

Ergonomi på arbejdspladsen

De fleste har hørt om ergonomi og mange forbinder det med korrekte arbejdsstillinger. Men ergonomi er meget mere end blot det. Ergonomi handler om alt, hvad vi mennesker foretager os – arbejde, sport, fritid, sundhed og sikkerhed. Denne guide hjælper dig til, hvordan du kan indrette din arbejdsplads ergonomisk korrekt til fordel for din sundhed og din ydeevne.

Personer ved skrivebord

Hvad er ergonomi?

Ergonomi omhandler alle forhold med betydning for, at kroppen holder sig sund og ikke belastes over evne. Det tager udgangspunkt i, at medarbejderen er den vigtigste ressource på arbejdspladsen. Ergonomi på arbejdspladsen handler om at forbedre arbejdspladser og arbejdsmiljøer med henblik på at minimere risiko for skader og ulykker. Et dårligt ergonomisk arbejdsmiljø på arbejdspladsen kan resultere i nedslidning, dårlig trivsel, træthed og i værste fald ulykker og arbejdsskader.

God ergonomi på arbejdspladsen indebærer blandt andet, at kroppen kan arbejde i en god stilling, at der er variation i arbejdet og at der ikke er tunge løft. Det betyder for eksempel, at du skal kunne arbejde med ret ryg, at overarmene er tæt ved kroppen, at hænderne holdes i neutral stilling og ikke løftes over skulderhøjde eller under knæhøjde.

 

Hvorfor er ergonomi vigtigt på arbejdspladsen?

I dag er mange arbejdsopgaver digitaliseret og derfor sidder mange af os efterhånden længere og længere tid foran en skærm på en kontorstol. Arbejder du på kontor er du ofte stillesiddende ved skrivebordet i otte timer om dagen.

Men vi glemmer også nemt, at vores krop faktisk ikke er designet til stillesiddende arbejde i så mange timer. Den er designet til at være i bevægelse. Ensartede arbejdsstillinger kan medføre overbelastning eller fejlbelastning af krop og muskler. Det kan resultere i slitage af led og muskler, hjertesygdomme, muskelsmerter m.v.

En undersøgelse fra 2010 viser, at smerter i lænden er verdens mest almindelige arbejdsrelaterede lidelse. Det påvirker blandt andet medarbejdere fra kontor, i rengøring, på byggepladser og i den højeste risikokategori, landbrug.

Og dårlig ergonomi går ikke kun udover den enkelte medarbejder. Når en kollega bliver syg øges arbejdsbyrden ofte på de øvrige medarbejdere, hvilket kan medføre yderligere skader og sygdomme.

God ergonomi sigter mod at skabe sikre, komfortable og produktive arbejdsområder. Det gøres ved at tage hensyn til menneskelige evner og begrænsninger i designet af et arbejdsområde. Det gælder blandt andet individets kropsstørrelse, styrke, dygtighed, hastighed, syn, hørelse og endda den enkeltes meninger.

 

Fordele ved god ergonomi på arbejdspladsen

Det kan føles som et stort og dyrt skridt at udskifte kontorets traditionelle skriveborde med hæve sænkeborde samt anskaffelse af ergonomisk mus og tastatur til alle medarbejdere. Men forskning viser, at god ergonomi faktisk øger virksomhedernes rentabilitet.

Det skyldes, som nævnt ovenfor, at medarbejderne har færre sygedage, præsterer bedre og mere effektivt, samt at der er mindre risiko for langvarige skader. Det er alt sammen med til at reducere virksomhedens samlede udgifter, og dermed er investeringen i god ergonomi hurtigt tjent hjem igen. Det er nemlig guld værd at have topmotiverede medarbejdere.

Her følger 4 gode grunde til, hvorfor I skal investere i god ergonomi på arbejdspladsen:

  1. Ergonomi reducerer virksomhedens udgifter. Gennem god ergonomi kan I reducere risikoen for skader relateret til muskler og led. Disse skader er relateret til cirka 30% kompensation til arbejdsskader.

  2. Ergonomi forbedrer produktiviteten ved at gøre arbejdsmiljøet mere effektivt og behageligt at arbejde i.

  3. Ergonomi forbedrer kvaliteten, idet medarbejderne er mere friske og har mere overskud gennem hele arbejdsdagen og dermed kan arbejde med højere kvalitet.

  4. Ergonomi forbedrer medarbejderglæden. Når medarbejderne kan se, at virksomheden investerer i deres generelle sundhed og velbefindende, bliver de tilsvarende gladere for at arbejde i virksomheden. Det kan oftest ses i, at produktiviteten stiger og fravær falder.

Ergonomi på arbejdspladsen

Ergonomisk arbejdsmiljø

Når du arbejder på kontor

Hvis du sidder ned ved et skrivebord i mange timer ad gangen, er du ikke nødvendigvis garanteret smerter i nakke og lænden eller ømme håndled og fingre. Men benytter du dit kontorbord og dit udstyr uhensigtsmæssigt, er der desværre stor risiko for, at du vil opleve disse smerter på et tidspunkt.
Består din arbejdsdag af ensidigt, stillesiddende arbejde ved et skrivebord slides din krop faktisk på samme måde, som ved anden fysisk aktivitet. Det er altså hårdt for led, muskler og hjerne ikke at være i bevægelse!

Men hvad er et godt ergonomisk arbejdsmiljø egentlig, når du arbejder ved en computer på et kontor? Korrekt ergonomi på kontoret handler blandt andet om korrekt højde på din kontorstol og dit skrivebord (helst et hæve sænkebord), tilstrækkelig afstand mellem dig og din computerskærm, en god arbejdsstilling, og ikke mindst at du varierer din arbejdsstilling i løbet af dagen.

 

Sådan får du en ergonomisk korrekt siddestilling

Den korrekte ergonomiske siddestilling består af, at du har begge fødder placeret fladt på gulvet. Når du holder dit bækken i balance og gør det lettere for dig at bukke din nedre ryg. Dine albuer skal være ved siden af din krop, så din arm danner en L-form ved albueleddet.

Du bør også sidde lige i din stol og modstå trangen til at falde sammen i ryggen. Når du holder en lige ryg og sidde ret op kan dine knogler, ledbånd og muskler justere sig ordentligt. Det medfører, at ekstra belastning og stress på muskler og led reduceres, hvilket reducerer risikoen for at udvikle rygsmerter og andre muskelsmerter.

Samtidig med at du sidder ret op, skal dit hoved holdes i en neutral position. Det betyder, at du undgår at kigge for meget nedad på din skærm. Toppen af din computerskærm skal være i højden på dine øjne, når du kigger lige ud. Det er med til at minimere risikoen for at få ondt i nakken og skuldre.

Arbejder du meget på en bærbar computer kan du med fordel anskaffe dig en laptop stander, så du kan få hævet skærmen til den korrekte højde. Når du sidder i din kontorstol, skal du sørge for at sidde med hoften langt tilbage i stolen og dine knæ skal helst være på linje med dine hofter og parallelle med gulvet.

Ergonomi_Laptopholder_800x800.jpg

Ergonomi_Interstuhl_Pure_800x800.jpg

Få den optimale højde på dit skrivebord

Lige som din kontorstol skal være indstillet korrekt, skal du også have den korrekte højde på dit skrivebord. Du tjekker, om dit skrivebord har korrekt  højde på denne måde: Fra siddende position hviler du dine arme langs siden af din krop. Hold 90 graders vinkel i dine albuer og samtidig er dine overarme på linje med din krop. Dit skrivebord har korrekt højde, når dine hænder hviler behageligt på bordpladen.

Skal det være helt ergonomisk korrekt, anbefales det altid, at du får et hæve-sænkebord. Med et hæve sænkebord kan du nemt indstille højden på bordet, så det passer med din korrekte indstilling af kontorstolen. Hæve-sænkebordet giver dig også mulighed for at variere din arbejdsstilling i løbet af dagen mellem siddende og stående. På den måde får du mere bevægelse ind i din arbejdsdag, hvilket er til stor gavn for dine led og muskler.

Nogle af fordelene ved et hæve-sænkebord er bl.a. at stå ofte hjælper med at forbedre humør og energiniveau, og kombinationen af stående og siddende kan reducere risikoen for smerter og kramper i benene. Læs mere her

 

Skån dine håndled med ergonomisk mus og tastatur

Når du har indstillet din kontorstol og dit skrivebord korrekt, er turen kommet til udstyret oven på skrivebordet.

Din computermus skal placeres, så dine arme er i 90 grader eller under. Dit håndled skal være i en neutral position og må ikke være anstrengt. Dermed skal du undgå, at håndleddet bøjer til højre eller venstre og må heller ikke bukke for meget.

Det anbefales, at du ligeledes placerer dit tastatur lige under albueniveau. Modsat hvad mange rent faktisk gør, skal dit tastatur ligge fladt på skrivebordet eller forsigtigt skråne væk fra dig. Du bør placere dit tastatur, så dine albuer og arme forbliver så tæt på dine sider som muligt. Dine arme skal være i eller under en 90-graders vinkel.

Se billedet her hvordan dine hænder skal placeres på mus og tastatur:

Ergonomi_placering_haandpaamus_1000px.jpg

Hvis du har udfordringer med at opnå den korrekte placering af mus og tastatur eller at dine håndled bøjer uhensigtsmæssigt, findes der heldigvis mange hjælpemidler, som kan sikre dig en god ergonomi. Du kan for eksempel overveje at få en håndledsstøtte til dit eksisterende tastatur. Støtten aflaster dine håndled, så de opnår en afslappet og behagelig position.


Til din mus kan du få en ergonomisk korrekt musemåtte med håndledsstøtte. Men skal det være rigtig godt, kan du med fordel se nærmere på en ergonomisk mus. Disse modeller sikre, at dine håndled arbejder i naturlige positioner og uden øget belastning.

Ergonomi_Armensposition_mus_800x800.jpg

Ergonomi_Unimouse_800x800.jpg

Rengøring

Det er ikke kun personer, som arbejder ved en computer, som skal være opmærksomme på god og korrekt ergonomi på arbejdspladsen. Arbejder du med rengøring, omhandler god ergonomi både din krop og dine redskaber. Små ændringer kan gøre en kæmpe forskel i løbet af din arbejdsdag og bidrage til, at du ikke føler dig slidt, når du har fri.

Her følger en række gode råd til, hvordan du bedst anvender din krop, når du gør rent. Rådene kommer fra Aalborg Sygehus og Arbejdsmiljø København.

 

Brug din krop ergonomisk korrekt i rengøringen

Ergonomi er ikke kun udstyr, men i høj grad også hvordan du anvender din krop i løbet af arbejdsdagen. For dig som arbejder professionelt med rengøring, gælder det hvordan du udfører de mange bevægelser, som rengøring faktisk indebærer.

I alt fysisk arbejde gælder det, at du mest muligt skal bruge de store muskler i ben, ryg og arme og sørge for, at dine bevægelser er tæt på kroppen. Det betyder, at du så vidt muligt skal undgå at arbejde foroverbøjet og undgå at udføre arbejdet med strakte arme og ben. Arme skal helst ikke arbejde i niveau over din skulderhøjde og du skal selvfølgelig undgå for tunge løft. På den måde mindsker du belastningen på dine led og muskler.

Herudover skal du huske at mærke efter i din krop og lytte til den. Hvis du kan mærke, at en bevægelse eller et løft er hårdt, så udfører du det enten forkert eller belastningen er for tung, og du risikerer at skade dig selv.

Ergonomi_Rengoering_1000x500.jpg

Her følger nogle tips til, hvordan du rent praktisk kan udføre dit arbejde mere ergonomisk korrekt.

 

Rengøring i lav højde

Forsøg altid at udføre arbejdet med passende redskaber. Til lav højde anbefales det, at du bruger skaft, så du undgår at skulle bøje dig unødigt. Er skaft ikke muligt eller egnet til opgaven, for eksempel til rengøring af et toilet, skal du gå ned i knæ, svaje i ryggen og stritte med bagdelen. Undgå at låse dine knæ, da du ellers kan få ondt i knæ og hofte.

Alternativt til at svaje i ryggen og gå ned i knæ er at svinge det ene ben strakt bagud og bøje lidt i det andet ben. På den måde skaber du en modvægt i kroppen, så balancen forbliver intakt.

 

Rengøring med klud

Det anbefales, at du jævnligt skifter arm mellem højre og venstre, når du gør rent med klud. En nem huskeregel er at bruge højre arm og hånd, når du rengør for eksempel en vask i højre side og tilsvarende venstre arm og hånd, når du rengør vasken i venstre side. Så fordeler du belastningen ligeligt i kroppen og undgår unødige vrid.

Det er en god idé at gøre mange klude klar – fugtet og med rengøringsmiddel – på samme tid. Det er meget normalt, at vi vrider overskydende vand af kluden. Men det er faktisk meget bedre og mere skånsom for kroppen, at du klemmer kluden. Dermed undgår du vriddet i dine håndled. Beskidte klude skal smides ud fremfor at skylles op igen.

 

Dans med moppen

Det kan være fristende at styre moppen med hænder og arme og forsøge at tage brede sving. Det er dog ikke godt for kroppen. Når du rengør et gulv med moppe, skal du bruge benene. Hold armene ind til kroppen og flyt din vægt fra side til side. Ligesom når du danser. Husk at gå lidt ned i knæ og stå i en bredere stilling. Til selve moppens bevægelser kan du skifte mellem 8-taller og frem og tilbage.

 

Udstyr der letter belastningen på kroppen

Der findes et væld af udstyr og hjælpemidler til at gøre rengøringen lettere og som kan sørge for god ergonomi.

Husk at det gode udstyr kun har værdi, hvis du bruger det rigtigt – også når du har travlt.