Indretning af hjemmekontor

Mere hjemmearbejde kræver en kontorplads i hjemmet. Det kan være en udfordring at finde ud af, hvilke møbler og tilbehør, du skal vælge for at få den mest optimale arbejdsplads derhjemme. De rigtige kontormøbler skaber skabe et sundt og behageligt arbejdsområde, når du arbejder hjemme, så du kan finde plads til koncentration og arbejde. Læs her om indretning af hjemmekontor, find must-haves og praktisk tilbehør til et professionelt hjemmekontor.

Indretning af hjemmekontor

Før du går i gang med hjemmekontoret

Inden du indretter dig permanent ved køkkenbordet eller skynder dig ud og køber et billigt skrivebord, kan det godt betale sig, at sætte sig ned og overveje hvilke behov og krav dit hjemmekontor skal opfylde. Herefter kan du begynde at overveje, hvilke møbler du skal bruge på hjemmekontoret.

Gode overvejelser er blandt andet:

  • Hvor meget plads har jeg privat? Skal hjemmekontoret står i et hjørne i stuen eller har du et separat rum, som kan benyttes?
  • Er du vant til at stå meget op i løbet af din arbejdsdag?
  • Kræver dine arbejdsopgaver mange fysiske papirer og dokumenter eller har du adgang til alt digitalt?
  • Deltager du i mange online møder?
  • Hvordan er belysningen, hvor du skal sidde?
  • Kan du arbejde på en bærbar alene eller har du brug for en stor skærm eller to?
  • Skal børnene også bruge pladsen til lektier og kreative projekter?

Must-haves til hjemmekontoret

Har du gjort dig gode overvejelser til, hvordan dit hjemmekontor skal bruges? Så lad os se på absolutte must-haves til dit nye hjemmekontor.

Et godt skrivebord er uundværligt

Skrivebordet er et centralt element for hjemmekontoret. Her er det vigtigt at se på, hvor meget plads bordet må fylde i rummet og samtidig opfylde dine behov. Skal bordet kunne rumme både bærbar computer, skærm, mus og tastetur – samt en kaffekop og en bunke papirer? Så skal du sørge for at vælge et større skrivebord. Omvendt er plads trang i boligen, kan du med fordel se på et skrivebord, som kan monteres på væggen. På den måde trænger det ikke på i den øvrige dagligdag for familien.

Du bør altid overveje et hæve sænkebord! En arbejdsdag fyldt med stillesiddende arbejde kan lede til livsstilsrelaterede sygdomme, viser studier. Det er derfor en god idé at købe et hæve sænkebord hjem til, så du har mulighed for at rejse dig i løbet af dagen. Med det samme du rejser dig fra kontorstolen, aktiverer du muskler og giver hjernen ny stimuli. Husk at stå med vægten fordelt på begge fødder, så du undgår at belaste ryggen.

Bent Hansen Hemmingway skrivebord til hjemmekontor

Hæve sænkebord til hjemmekontor

Intet skrivebord uden en kontorstol

For at opnå produktivitet ved skrivebordet er det vigtigt, at du sidder godt. At sidde godt handler ikke kun om stolens komfort, men også i høj grad om det er en stol, du har lyst til at sætte dig i, og om stolen indbyder til koncentration.

Der gælder nogle gode tommelfingerregler, når du skal vælge en kontorstol. Det er vigtigt, at ryglænet kan indstilles, så det passer til din ryg. Sædet skal også kunne indstilles i flere retninger. Højden er selvfølgelig utrolig vigtig. Her skal du indstille stolen, så benene hviler på gulvet og har en vinkel i knæleddet og hoften på 120 til 140 grader.

Har du trægulve, klinker eller tæpper? Bløde hjul er bedst til hårde overflader som trægulve og klinker. Har du derimod tæpper på hjemmekontoret, skal du vælge en stol med hårde hjul. Benytter du et stoleunderlag, som beskytter gulvet, skal du også vælge hårde hjul.

Burger du kontoret i mange timer om dagen, er ergonomi nødvendigt at overveje, når du vælger stol. I dag fås et bredt udvalg af ergonomiske kontorstole. Fælles for dem alle er, at de er designet til at fremme din positur, når du benytter stolen.

Kontorstol til hjemmekontor

Ergonomisk kontorstol til hjemmekontor

Skab et bedre arbejdsmiljø med ordentlig belysning

En ofte overset faktor når man snakker om indeklima og arbejdsmiljø er belysning i rummet. Sidder du ved et stort bord og arbejder? Så er det vigtigt at sikre, at hele bordet er lyst op, så du ikke belaster dine øjne ved at gå fra det skarpe lys fra din computerskærm til et dårligt belyst halvmørke, når du skal læse et dokument eller skrive notater. En bordlampe er et oplagt supplement til det generelle lys i rummet og kan sikre, at hele din arbejdsstation er fuldt belyst, så du får optimal belysning, når du arbejder. 

Udstyr til det professionelle hjemmekontor

God lyd og video til online møderne

I takt med at hjemmearbejdet fylder mere og mere, er de fysiske møder erstattet af online møder. Derfor er videomøder efterhånden blevet en fast del af manges arbejdsdag. Det har både sine fordele og ulemper. Én af udfordringerne er helt klart lyden uden mødet. Baggrundsstøj og dårlig højtaler kan give meget irritation for de øvrige mødedeltagere.

Et godt headset kan spare dig for mange misforståelser og sikrer, at du hører ethvert ord, der bliver sagt. Samtidig kan headset være med til blokere øvrige lyde fra dit hjem ude, så du kan koncentrerer dig fuldt ud om mødet. På samme måde kommer du heller ikke til at forstyrre andre med dine samtaler, hvis for eksempel din partner også arbejder hjemme.

Videodelen af videomøder er også blevet en vigtig del af møderne og bidrager til at møderne stadig føles mere personlige end et almindeligt telefonopkald. Har din computer ikke et indbyttet webcam eller er du træt af, at det hele tiden filmer dit ansigt lidt fra neden? Et webcam kan placeres på mange overflader og har du en ekstern skærm, passer de fleste webcams nemt oven på denne. Kameraet sikrer dig et klart billede til dine modtagere og at vinkel er perfekt.

Bedre komfort med en ergonomisk mus

Bruger du mange timer foran computeren i løbet af din arbejdsdag, så kender du sikkert til det at have ømme skuldre og ondt i nakken. Når du bruger en ergonomisk mus, kommer du til at sidde med hænderne foran dig i stedet for ved siden af dig, som det er tilfældet, når du benytter en almindelig mus. Når du har hænderne foran dig, aflaster du både dine hænder, arme, skuldre og nakke, hvilket giver en mere optimal arbejdsstilling, bedre komfort og dermed større arbejdsglæde.

Scan og print - også på hjemmekontoret

Man kan tit have brug for at scanne eller printe dokumenter af den ene eller den anden slags, og det behov bliver ikke mindre, når du arbejder hjemmefra. Måske har du en rapport liggende, som én eller flere af dine kolleger skal bruge, eller du skal scanne en underskrevet kontrakt, så du kan sende den afsted som en digital fil.

Det kan også være, at situationen er omvendt, og det er dig, der skal bruge et dokument, som én af dine kolleger sender til dig. Hvis filen er sendt i et format, hvor du ikke kan lave noter, så kan det være rigtig praktisk at have en printer ved hånden.

Hvis du har en printer og en scanner på hjemmekontoret, bliver det altså lettere at arbejde sammen med dine kolleger, selvom I ikke sidder sammen.

Hold styr på dokumenterne

Selvom rigtig mange arbejdsopgaver foregår digitalt, og mange dokumenter derfor ligger i ”skyen”, så er det svært helt at undgå løse dokumenter på skrivebordet. Derfor kan du med fordel anskaffe et arkivsystem til dit hjemmekontor.

Med et arkivsystem, for eksempel i form af et skuffekabinet, får du god opbevaringsplads, og det bliver lettere at sætte alle dokumenterne i system. Ud over at skabe overblik over dine papirer og dokumenter, så bidrager et arkivsystem på hjemmekontoret også til mere orden på dit skrivebord. Når der er orden ved din arbejdsstation, bliver det også lettere for dig at overskue de opgaver, der skal løses i løbet af din arbejdsdag, og det bliver lettere at pakke arbejdet væk, når arbejdsdagen er slut. Der er altså mange gode grunde til at undersøge mulighederne for opbevaring og arkivering af dine dokumenter på hjemmekontoret.

Overhold GDPR-reglerne når du arbejder hjemme

De fleste virksomheder arbejder med jævne mellemrum med dokumenter, som indeholder fortrolige oplysninger. Med de nye GDPR regler er der kommet ekstra fokus på måden, man håndterer personlige data og fortrolig information. Proceduren for korrekt bortskaffelse af dokumenter med personlige oplysninger i henhold til GDPR er på plads på de fleste arbejdspladser, men hvad med de medarbejdere, der arbejder hjemme og som håndterer dokumenter med personlig information? Med en makulator kan du sikre, at GDPR reglerne også bliver overholdt på hjemmekontoret. Med et kompakt design er disse makulatorer ideelle til hjemmekontoret, selv hvis du har begrænset plads.

For yderligere inspiration, se vores guide til den rigtige makulator.