Skip to main content

Sundhed

3/1-2018


Sundhed på arbejdspladsen – kom godt i gang!

I dag står vores moderne samfund over for nogle store udfordringer, når det kommer til vores alle sammens sundhed.

Samfundet er indrettet sådan, at vi ikke får tilstrækkelig fysisk aktivitet – vi er stillesiddende på kontoret, og ovenikøbet så får vi måske endda kontorkage i stride strømme.

Kombinationen af lav fysisk aktivitet, rigeligt med mad og eventuelt også sundhedsfarlige varer som alkohol og cigaretter skaber konsekvenser for folkesundheden.

Og konsekvenserne, vi ser af det, er forskellige livsstilssygdomme, såsom kræft, hjerte-kar-sygdomme, lungesygdomme, diabetes, og derudover er der selvfølgelig også de mentale konsekvenser såsom stress.

Hvad gør din arbejdsplads for at forebygge?

Det bliver mere og mere almindeligt, at virksomhederne også arbejder for at fremme sundhed med strategiske indsatser.

Og det er ikke kun godt for medarbejderne. For ud over at forebygge sygdomme og at øge medarbejdernes trivsel og sundhed, så kan virksomheder også øge deres produktivitet med sundere og gladere medarbejdere.

 
 

5 tips til et sundere arbejdsmiljø

 

1. Hvad er der på menuen i kantinen?

Har din arbejdsplads en kantine, er det altid godt, hvis der tilbydes sund og nærende mad – og ikke for mange usunde fristelser!

Snacks er lækre, især ud på eftermiddagen, men det kunne være en idé at tilbyde snacks, der giver medarbejderne mere energi og i længere tid end en chokoladebar. 

 

2. Har I en frugt- og juiceordning?

Er der kurve med frugt og grøntsager rundtomkring på din arbejdsplads? Ellers er det et sted at starte.

I kunne også lave en juiceordning, hvor nogle medarbejdere får ansvaret for at presse juice hver morgen eller til middag, så der er et glas koldt friskpresset juice til alle.

 

3. Hvad med en gang kontorgymnastik?

Ét er sund eller usund kost. Noget andet er bevægelse og motion. Der er mange øvelser, man kan lave på et kontor.

Det kan være ”kontorplanken” i et par minutter, men også forskellige slags udstrækningsøvelser eller styrkeøvelser er gode.

Få inspiration til nogle gode øvelser her.

blog

4. "Motionsklub" før eller efter arbejde

Hvad med at lave en gå-, løbe- eller cykelklub om morgenen eller om eftermiddagen? Eller måske lige efter frokost?

Det kan tage en halv time eller længere, hvis det er muligt.

Det er godt at få sig rørt, og ikke nok med at det styrker kroppen og sundheden hos den enkelte medarbejder, så styrker fysisk aktivitet typisk også de sociale relationer mellem medarbejderne.

Mangler dine kolleger og dig ens påklædning, så kan I finde mere inspiration her.

 

5. Mindfulness og yoga

Hvis din arbejdsplads er meget travl, og der er run på hele tiden, kan det være godt med et sted, hvor medarbejderne kan trække sig tilbage i 10-15 minutter og få et pusterum.

Et rum med en god stol, hvor der er ro til at trække vejret og evt. lave et par yoga-øvelser, så medarbejderne kan stresse af.

Sundhed


 

Spis lige (wiener)brød til! Det må ikke blive sundhedsfanatisme

Det er hævet over enhver tvivl, at sundhedsindsatser på arbejdspladsen er gode. Men det kan også gå for vidt.

Nyere undersøgelser viser, at sundhedstiltag kan komme til at gribe for meget ind i medarbejdernes privatliv og skabe et pres og stress – selvom det er lige det modsatte, der er hensigten.

Derfor er det altafgørende, at tiltagene er afstemte med medarbejderne, som skal gøre brug af dem. 

Velkommen hos
Venligst vælg privat (inkl. moms) eller erhverv (ekskl. moms)