Skip to main content

Musearm

12/12-2017


Musearm – øvelser og behandling til kontormusen

Er du en kontormus, der arbejder meget foran computeren? Så er du i risikogruppen for at udvikle museskader såsom musearm – en overbelastning, som kommer af at bruge computermusen.

Musearm er en meget udbredt tilstand. Og heldigvis er der nogle simple øvelser og tiltag, du kan lave for at forebygge eller behandle overbelastningen.

Som altid anbefaler vi at søge hjælp hos din læge, hvis du oplever større gene over lang tid. 

 

Musearm

Musearm – hvad er det?

Musearm er en overbelastning af muskler, ledbånd, sener eller nerver i hånd, håndled, arm eller skulder. Det kommer af at bruge computer enten for meget, for ensformigt eller for uhensigtsmæssigt.

Smerterne kan tage sig meget forskelligt ud; det kan endda give smerter helt op i nakken. Men det er en helt almindelig tilstand.

Nogle oplever irritation ved albuen, mens andre får en nerve i klemme ved håndleddet (også kaldet karpaltunnelsyndrom).

 

Musearm – symptomer

Det vigtigste, du skal lægge mærke til, er, om du oplever smerter i armen eller i hånden, som bliver forstærket af at arbejde ved computeren. Og måske varer smerterne endda ved, når du ikke arbejder og hviler kroppen.

Når du har musearm, kan det enten være en betændelse i led, muskler eller sener, men det kan også være en nerve, der er klemt. Det kan også være, at det prikker i hånden, eller at den føles helt død. Hvis du for eksempel skal trække og slippe mange filer, så kan det klemme på en nerve.

Det arbejde, du laver med musen, handler om præcision. Samtidig holder du håndleddet i en stilling, som ikke er naturlig. Du skal holde om musen og trykke på tasterne, og det kan give spænding i fingre og fingerspidser.

Når du først får smerter i hånd og underarm, kan det betyde, at du begynder at spænde op i skuldre og nakken. Derfor er det afgørende, at du griber ind så tidligt som muligt. 

 

Behandling af musearm – 4 gode råd

Du kan lave nogle små ergonomiske justeringer i hverdagen, som gør, at dine gener bliver mindre.

Hvis symptomerne er kommet af at arbejde ved computeren, så er det også her, du kan sætte ind i forhold til behandling. Her giver vi dig 4 gode råd, som hjælper dig med at få en bedre arbejdsstilling ved computeren.

  1. Skrivebordet skal passe i højden til armene – ikke for højt, ikke for lavt.
  2. Støtte under håndled kan være gavnligt – dog ikke for alle.
  3. Brug tastaturgenveje i stedet for klik (for eksempel Ctrl + C for at kopiere)
  4. Varier arbejdet – det er vigtigt at variere din arbejdsstilling og bruge dit hæve/sænkebord aktivt

Udover disse 4 råd skal du huske at lave udspændingsøvelser adskillige gange om dagen. Du skal dog tage højde for, at det ikke må gøre ekstra ondt. Dvs. du skal udføre øvelserne nænsomt og kun til du kan mærke et stræk. Du kan se eksempler på øvelser her.

Så længe du lytter efter kroppen og griber tidligt ind, kan du være heldig at forkorte perioden med musearm markant. 

 
 

Daarbak fremmer sundhed og velvære på arbejdspladsen

Kontorarbejdet foran computeren er stillesiddende og monotont. Over tid kan det være belastende for kroppen, særligt håndled, underarme, skuldre og nakke, og det kan føre til blandt andet museskader

Se vores store udvalg af ergonomiske mus såsom RollerMouse. RollerMousen fremmer en bedre kropsholdning, og så er den mere skånsom for håndleddet, fordi det kræver mindre arbejde at flytte musen rundt. 

Velkommen hos
Venligst vælg privat (inkl. moms) eller erhverv (ekskl. moms)