Skip to main content

motion

9/1-2017


Motion på arbejdspladsen – få mere trivsel i hverdagen

Så er julen veloverstået – og med den alle julefrokosterne, måltiderne, konfekten, kagerne og meget, meget mere. Nu er det blevet januar. Måneden, som er notorisk kendt for at være ”slankekursmåned”. Måske har du endda lavet et nytårsforsæt om at dyrke mere motion i det nye år?

Men vidste du godt, at der er så mange flere fordele ved motion end at smide de ekstra par julekilo? Især hvis du dyrker motion med dine kollegaer på arbejdet?

Hvis du eller dine kollegaer er ved at drukne i arbejdsopgaver, så skulle I tage en pause og motionere. Nyere forskning viser nemlig, at motion gør medarbejdere mere produktive, serviceminded, der er mindre "skældud" blandt kolleger, lavere sygefravær og stærkere sociale relationer. 

Motion på arbejdspladsen giver trivsel – så hvad venter du på? 

 

Fordele ved motion på arbejdet

Der er mange fordele ved at træne med kollegaerne. Der er de klassiske fordele som at reducere muskel- og ledsmerter i kroppen, for eksempel ryggen, skuldrene og nakken. Men det er en aktiv gevinst for virksomhedens bundlinje at sende kollegaerne ud at træne.

En ny undersøgelse viser nemlig, at kollegial træning kan være med til at styrke samarbejdet i organisationen, mindske sygefraværet, øge produktivtieten og trivslen – og få alle ansatte til at grine mere sammen. Undersøgelsen viser også, at der ikke er de samme effekter ved at motionere derhjemme som på arbejdet sammen med kollegaerne.


 

INSPIRATION: Motion i hverdagen – og på arbejdet

Der er mange veje til mere fysisk aktivitet – og dermed trivsel – på din arbejdsplads. Vi gennemgår nogle af de forskellige øvelser, aktiviteter eller bare helt almindelige vaner, som du kan få gang i på dit arbejde for at få en mere aktiv hverdag.

 

Planlæg aktiviteter, der giver sved på panden og smil på læben

Det er altid en god idé at stable arrangementer eller udflugter på benene. Det behøver ikke være udpræget fysisk udfordrende – så længe alle får lidt sved på panden og et smil på læben.

På din arbejdsplads kan I bestemme, at én dag om måneden laver I noget fysisk aktivt sammen i et par timer.

Idéer til aktiviteter:

  • Bowling
  • Skøjtehallen
  • Fodboldkamp
  • Rundboldkamp
  • Gokart
  • Paintball
  • Ridetur
  • Svømmehal
  • Løbetur eller gåtur
  • Spinning

Fodbold

 

Aktiv på arbejde, aktiv i pausen – kender du walk and talk?

Én måde at dyrke motion på arbejdspladsen på er ved at bruge pauserne eller møderne aktivt. Det kan være, du laver et ”walk and talk”-møde. I stedet for at holde møde, hvor I sidder over en kop kaffe, kan I lige så godt tage jakken på og gå en kort tur, mens I holder mødet. Så får I også frisk luft og klarer hovedet!

Her får du flere idéer til mere bevægelse

  • Gå lidt rundt, når du snakker i mobiltelefon.
  • Rejs dig op af og til, hvis du har hæve-sænke-bord.
  • Gå ned til din kollega i stedet for at sende en e-mail.
  • Gå ned og hent vand eller kaffe eller gå på toilet et andet sted.
 

Styrketræning og udstrækning

Kontorarbejde kan være belastende for ryggen, nakken, skuldrene og armene. Din arbejdsstilling ved skrivebordet kan hurtigt resultere i spændingshovedpine eller muskelspændinger. Derfor er styrketræning, for eksempel med en bold eller en elastik, en god idé. Det gælder også udstrækning, men her behøver du ingen redskaber. 

Her får du tre udstrækningsøvelser, der er nemme at lave ved skrivebordet.

1. Stræk ud i nakken
Læn hovedet først til den ene side og så den anden side, forover og bagover. Læg evt. en hånd oven på hovedet. Du kan også strække ud ved at trække hagen ind og ud og lave dobbelthager.

2. Stræk ud i skuldre og ryg
Flet fingrene og løft dem op over hovedet. Træk armene lidt bagud, og læn evt. først til den ene side og så den anden side.

3. Stræk ud i lænd og ryg
Læg armene over kors, stå i skulderbred afstand og læn dig fremover. Lad nakken og armene hænge ned mod gulvet.


 

Husk at slukke tørsten med vand!

Velkommen hos
Venligst vælg privat (inkl. moms) eller erhverv (ekskl. moms)