Skip to main content

some ikoner

26/10-2017


Do's and don'ts: Sociale medier på arbejdspladsen?

Sociale medier fylder mere og mere i vores hverdag – og i vores arbejdsdag. Tal fra Danmarks Statistik fra 2016 viser, at 3,2 mio. mennesker i Danmark er på sociale medier.

Det svarer til 74 % af hele befolkningen!

Det betyder også, at de sociale medier sniger sig ind på de danske arbejdspladser. Flere og flere tjekker sociale medier mange gange i løbet af en dag – men hvad betyder det for produktiviteten?

Især Facebook kan være en tidsrøver. Du sidder måske og scroller lidt op og ned og ser, hvad dine venner skriver. Lige pludselig er der gået en halv time. Det kan naturligvis gå ud over produktiviteten, hvis der bliver spildt for meget tid.

Det vigtigste for en arbejdsplads er at have klare retningslinjer på området. Uanset om det betyder, at medarbejderne selv styrer, hvor meget de bruger sociale medier, om de holder brugen af sociale medier på et minimum, eller om de slet ikke må bruge sociale medier.

Hos Daarbak har vi samlet 5 gode overvejelser, der er værd at have med, når vi taler social mediepolitik på arbejdet. 

1. Lav klare aftaler om, hvad der er tilladt og hvor meget

Nogle trækker helt naturligt mobilen op ad lommen og begynder at scrolle igennem feedet på Facebook.

Men det kan være en god idé kun at bruge sociale medier, hvis der er en klar aftale på arbejdspladsen om, om det er tilladt at være på sociale medier. 

Hvis det er tilladt at gå på sociale medier i arbejdstiden, kan det også være en god idé at sætte rammer for brugen af medierne.

like


 

stop

2. Vær opmærksom på, hvad du skriver om arbejdspladsen, chefen eller kollegerne

Du er vant til at navigere rundt på sociale medier, og det er måske heller ikke uvant for dig at lægge et opslag op i ny og næ.

Her er et godt råd: Tænk dig en ekstra gang om, hvis du er ved at skrive noget negativt om din chef, en kollega eller arbejdspladsen som sådan.

Udtalelser om arbejdspladsen på Facebook kan have konsekvenser for din ansættelse – og senere ansættelser.


 

3. Tænk over de billeder, du lægger op

Alt, du deler på sociale medier, kan have en indflydelse på dit arbejdsliv – også i et senere job.

Er det en god idé at dele billeder fra firmafesten på Facebook? Giver det også mening – og vil du kunne stå ved det – om 1 år fra nu? 

fest


 

venneanmodning

4. Skal du være Facebook-venner med din chef og kolleger?

Nogle vil gerne kunne adskille privatliv og arbejdsliv. Det kan være svært, hvis arbejdet rykker helt ind på et socialt medie som Facebook.

Hvis din chef eller kolleger er dine Facebook-venner, bliver grænserne mellem privat- og arbejdsliv udvisket. Og så skal du tænke dig mere om, fordi du ved, at dine kolleger og chefer har mulighed for at kigge med.


 

5. Brug sociale medier til vidensdeling og netværk

Her tænker vi både på Facebook og på LinkedIn. Det kan være gode platforme til at dele viden internt i virksomheden eller måske til at vedligeholde faglige netværk både nationalt og internationalt.

Og nogle gange vil du opdage, at sociale medier kan være en hurtigere kommunikationsvej end de traditionelle, f.eks. e-mailen, nyhedsbrevet eller intranettet.

Hold dog øje med, at de sociale medier og push-beskederne fra dem ikke bliver en stressfaktor.

dele ikon

Sociale medier har både fordele og ulemper. Hvad gør du?

Tag snakken med din nærmeste leder eller dine kolleger, hvis I ikke har en klar aftale på din arbejdsplads.

Uanset hvad retningslinjerne er – også selvom de er "uudtalte" – er det altid godt med en forventningsafstemning.


Trænger kontoret til et IT-ansigtsløft? Så kig med her

Velkommen hos
Venligst vælg privat (inkl. moms) eller erhverv (ekskl. moms)