Skip to main content

Ergonomi


31/1-2019

Sådan sidder du rigtigt ved computeren

Den gode arbejdsstilling er vigtig – hver dag! Det gælder uanset, om du sidder på dit kontor, er ude hos en kunde hele og halve dage eller arbejder hjemmefra. Tænk sig, hvis du kunne tage den gode arbejdsstilling med – det kan du!

 

Hvad er en god arbejdsstilling?

En god arbejdsstilling giver dig mulighed for at mindske belastningen af muskler, ledbånd, sener og nerver i overkrop, arme og hænder. Det kan måske lyde som en stor mundfuld at skulle koncentrere sig om, når man også skal have overskud og energi til at udføre sit arbejde, men ikke desto mindre vil en god arbejdsstilling give dig overskud. Er du så uheldig allerede at lide af gener og ubehag, vil en bekvem arbejdsstilling kunne afhjælpe disse og i nogle tilfælde helt fjerne dine smerter.

 

Skal det være besværligt at få en god arbejdsstilling?

Det behøver ikke at være svært eller omstændigt at indrette sig til en god arbejdsstilling. I dag findes der mange produkter på markedet, der kan hjælpe dig til en mere ergonomisk holdning. Og vælger du den rigtige kombination, vil du med en lille indsats kunne høste fordelene ved et større overskud – ikke kun til de forestående arbejdsopgaver, men også til det, der venter efter endt arbejdsdag.

Nedenstående råd kan hjælpe til en sundere og mere effektiv arbejdsstilling ved din daglige arbejdsstation.

 

1. Musen

Du bør forsøge at holde dit håndled i en neutral position. Det kan du gøre med en centreret mus. Med en centreret mus som f.eks. RollerMouse fra Contour undgår du at bevæge armen for langt ud til den ene side, så den havner uden for det gode arbejdsområde. Med denne type mus kan du nemt skifte mellem højre og venstre hånd, hvilket giver større variation i dit arbejde.

Har du stor variation i din arbejdsstilling, kan det med fordel betale sig at overveje at supplere med Unimouse, der med sine bevægelige led kan justeres og tilpasses i løbet af dagen. På den måde sikrer du en tilpasset arbejdsstilling, hvad end den er stående eller siddende.

 

RollerMouse

2. Tastatur

Mange standardtastaturer er for brede, så man sidder med armene vinklet udad. For at opnå den bedst mulige ergonomi bør tastaturet være lavt og kompakt.

Tip: Med genvejstaster kan du skabe variation i det daglige arbejde ved at skifte mellem tastatur og mus.

 

3. Stolen

Sørg for at stolen er indstillet efter din krop. Sid med begge fødder i gulvet og med en vinkel på cirka 90-100° i knæene. Derefter indstiller du ryg- og armstøtte, så de støtter og aflaster optimalt.

Armstøtterne skal støtte armene, uden at du løfter skuldrene, og der skal være plads til, at du kan komme tæt ind til skrivebordet.

 

4. Skrivebordet

Regel nr. 1: Hæve-/sænkeborde! Du skal sidde ved et bord, der nemt kan indstilles i højden, så du kan veksle mellem at stå op og sidde ned.

Når du står foran skrivebordet, skal du kunne holde albuerne i en vinkel på cirka 90° og slappe af i skuldrene. Bordet skal stå, så dagslys fra vinduer kommer ind fra siden – placer dig aldrig med et vindue i front eller lige bagved dig.

Tip: Få yderligere tips til, hvordan du sidder optimalt ved skrivebordet.

 

5. Skærmen

Skal være vinklet lidt væk fra dig og stå på cirka 70 cm afstand. Skærmens øvre kant skal være i øjenhøjde.

 

6. Belysning

Belysningen skal være justerbar. Den må ikke blænde og skal helst kunne tilpasses individuelt. Refleksioner eller genskær på skærmen samt dårlig belysning ved arbejdsstationen øger risikoen for muskelspændinger og synsbesvær.

Tip: En enkel metode til at teste om lyskilden er placeret forkert er at placere noget blankt eller et lille spejl på skrivebordet. Hvis du kan se refleksioner i overfladen, er belysningen fejlplaceret.

 

7. Bærbar computer

Hvis du i stedet for en stationær computer anvender en bærbar i længere tid ad gangen, bør du supplere med et eksternt tastatur, en ekstern mus samt en laptop stand, der hæver skærmen.

 

8. Arbejd inden for det gode arbejdsområde

Det gode arbejdsområde er det, der er inden for hændernes rækkevidde, når du har albuerne placeret langs siden (i taljehøjde). Hvis du er nødt til at strække dig efter noget, ender du i det ydre arbejdsområde, og det er i de positioner, arbejdsstillingen bliver ubekvem for din krop. 

 

9. Variation og bevægelse i hverdagen

Variation er vigtigt. Rejs dig op, hold et gående eller stående møde, skift stol, sæt dig et andet sted eller placer printeren og kaffemaskinen lidt længere væk. Der er mange måder at skabe variation i dagligdagen.

 

Ergonomisk indretning – også når du er på farten

Ved at sikre dig et trådløst keyboard, en trådløs mus og en laptop stand vil du kunne indrette dig til en god arbejdsstilling, også når du sidder hjemme eller er på farten. Belysning, skrivebord og stol kan være svære elementer at sikre, når du er på farten, og i hjemmet kan du ved at indstille højden på stolen få den bedst mulige position, hvis du ikke har mulighed for at justere bordhøjden.

Uanset, hvor du arbejder, er det altid en god idé at huske regelmæssige pauser og bevægelse i løbet af dagen!

Velkommen hos
Venligst vælg privat (inkl. moms) eller erhverv (ekskl. moms)