Skip to main content

Sådan holder du udsalg

Sådan holder du et godt udsalg

26/4-2017


At holde udsalg i en butik er ikke altid lige nemt – i hvert fald ikke, hvis resultatet skal blive så godt som muligt. Derfor vil vi i denne artikel komme med en række tips og råd til, hvordan du kan optimere udsalget i din fysiske butik.

Salgspsykologi er afgørende

Efterhånden er der ingen tvivl om, at når det handler om salg (udsalg), så er det kunden, der er i centrum, og at en god kemi mellem kunde og sælger er altafgørende for et positivt salg. Men der er flere faktorer, der spiller ind, for at kunderne finder tilbuddene attraktive.

Det er de mest basale ting, som hvis farverne på prisskiltene er for mørke, vil kunderne opfatte produkterne som dyre. Men er farverne derimod lyse og iøjnefaldende, er kunden mentalt forberedt på, at der er tale om tilbudsvarer.

Placeringen er afgørende

Varernes placeringer i butikken er også et vigtigt element, hvor det psykologiske aspekt skal tages med i overvejelserne.

  • Hvad bliver kunden først mødt af i butikken
  • er det nemt for kunden at komme rundt i butikken
  • er varerne nemme eller svære at finde.

Der er mange faktorer, der spiller ind, hvis du skal have succes med et udsalg. Du kan prøve at teste ovenstående af ved at flytte om på udsalgsvarerne, og se hvad der virker bedst for kunderne. Sælger du langt flere udsalgsvarer dagen efter omplaceringen, kan det betyde, at din placering af varerne er god.

Salgspsykologi handler i al sin enkelthed om, at kunne læse sine kunders behov og forstå hvad der er vigtigt for kunden.


3 gode råd til dit udsalg

Vi har spurgt vores butikchef i Silkeborg, Gitte Høeg-Hagensen, hvordan hun griber et udsalg an, og hun har givet os 3 gode råd:

1. Tydelig skiltning er vigtig, så kunden nemt kan få øje på udsalget og tydeligt kan se prisen på varen.

Jeg bruger skilte, tuscher og prismærkepistoler til at tydeliggøre et udsalg.

2. Det er vigtigt, at kunden kan se forskel på et udsalg og almindelige varer i butikken.

Derfor synes jeg ikke, at det skal syne for ”pænt", men gerne af udsalg, der f.eks. kan udstilles på paller.

3. Hvis man benytter sig af diverse medier til at reklamere for sit udsalg, så er det vigtigt at der er en rød tråd.

Dvs. et ens udtryk som både kan ses i fx avisen, på de sociale medier og/eller i den fysiske butik.


Handler ikke kun om prisen

Udsalg handler ikke kun om lave priser, det handler også om, at kunderne skal kunne identificere, hvad produktet er, og hvad det koster.

For at gøre det på en overskuelige måde, kan du bruge farvede etiketter til at markere alt, som er sat ned med procenter eller har fået en anden pris, så kunderne ikke er i tvivl om prisen.

En anden måde du kan fange kundernes opmærksomhed på, er ved at inddele dine produkter efter kategori og pris, så du gør udsalget så overskueligt som muligt. Til at gøre dette kan du bruge karton til at lave prisskilte, som placeres over hver produkt- og/eller priskategori.

Vi håber, at du nu er bedre rystet til et kommende udsalg – god fornøjelse! 

Velkommen hos
Venligst vælg privat (inkl. moms) eller erhverv (ekskl. moms)