Skip to main content

Forebyg stress

10/10-2017


Forebyg stress på arbejdspladsen – kend dine signaler

430.000 danskere oplever dagligt symptomer på stress. Og mange fagfolk advarer mod, at stress er – eller kan blive – en folkesygdom, fordi så mange rammes i deres helt normale liv på arbejde og derhjemme.

Derfor ser vi også, at der er flere og flere virksomheder, der aktivt tager ansvar, for at forebygge stress hos medarbejderne. Det kan nemlig være en god investering – en investering, som på sigt afværger sygemeldinger og skaber bedre trivsel og et sundere psykisk arbejdsmiljø.

Forebyg stress

Hvad kan du og dine kollegaer gøre for at forebygge stress?

Hvis du allerede er ramt af stress, er det vigtigt, at du opsøger professionel hjælp. Du er ikke alene med det, og du behøver heller ikke være det.

Selvom vi lever i en kultur, hvor vi lægger vægt på, at vi skal kunne klare os selv, så er det ikke alt, vi skal alene – og at indrømme og acceptere, at du har brug for hjælp, kræver mod og styrke.

Når du skal forebygge stress, kræver det, at du kender din krops signaler. 

Kender du dine stresssymptomer?

Det er vigtigt at kende ens signaler. For ellers kan du gå og være stresset i en længere periode, og det kan gøre, at det er svært at få sagt fra og få forebygget i tide.

Alle mennesker har forskellige symptomer, og det kan vise sig på forskellige måder fra gang til gang. Nogle af de mest gængse signaler er:

  • Du føler dig svimmel, har svært ved at fokusere og koncentrere dig, typisk på grund af træthed.
  • Du spænder op i nakken og skuldrene og oplever spændingshovedpine eller stivhed i nakken.
  • Du sveder tilsyneladende uden grund.
  • Du trækker vejret hurtigt og ikke helt ned i maven.
  • Dit hjerte banker uregelmæssigt, og det kan også gøre ondt i brystet.
  • Du har fordøjelsesbesvær, kvalme, diarré, halsbrand, ondt i maven, forstoppelse eller ingen appetit.
  • Du har ikke lyst til sex, og mænd kan opleve impotens.
  • Dit immunforsvar svækkes, og det viser sig ved, at du nemmere og oftere bliver for eksempel forkølet.
  • Du oplever søvnproblemer.

Alle disse symptomer er fysiske. Men du kan også opleve psykiske symptomer som for eksempel at dit humør svinger, at du er mere irritabel eller aggressiv. Det kan også være koncentrationsbesvær, angst, ubeslutsomhed og sågar også svækket hukommelse.

Dette er ikke en udtømmende liste over symptomer. Derfor kan du sagtens mærke noget, som ikke er på listen.


Du kender dine symptomer, men ved du, hvornår de slår ud?

Når du har indkredset, hvilke fysiske og psykiske reaktioner du oplever, er det en god idé at blive klar over – for eksempel ved at skrive det ned – hvornår symptomerne blusser op.

Er det derhjemme? Er det på arbejde? Eller er det et eller andet sted mellem de to? 

Forebyg stress


5 tips til at håndtere og forebygge stress

Forebyg stress

1. Sæt realistiske mål

Det er en god idé at arbejde med at sætte realistiske mål. Stress er nemlig nogle gange oplevelsen af, at du ikke kan indfri dine mål – simpelthen fordi de er for høje.

Du kan lave en plan for de ting, du gerne vil nå den dag. Og husk at skemalægge pligterne såvel som pauserne. De er nemlig lige så vigtige, fordi de giver dig ny energi til næste gøremål. 


2. Tank op på god energi

Det er altid godt at gøre noget, der gør dig glad. Det kan være at lave mad, at lege med børn, at dyrke motion.

Lær dig selv at kende og find ud af, hvad der giver dig energi og glæde – og gør det! 

Forebyg stress


Forebyg stress

3. Brug kroppen

Det er godt at bruge kroppen gennem fysisk aktivitet. Dyrk noget motion, løb eller gå en tur, eller tag i svømmehallen.

Du kan også dyrke yoga, som indeholder elementer af meditation og afspænding. Det virker godt for mange. 


4. Dyrk dine gode relationer

Brug tid med dem, du holder af. Din familie, dine venner. At være i godt, trygt selskab kan være en god måde at forebygge stress på.

Din familie og dine venner kan hjælpe dig til at finde mere ro. 

Forebyg stress


Forebyg stress

5. Sig nej og pyt

Du kan ikke være med til det hele. Derfor er du en gang imellem nødt til at sige nej. Du kan heller ikke altid være lige god til alting – eller altid performe lige godt i noget, som du normalt er god tid.

Hvis du oplever skuffelser, nederlag eller modstand, så kan du øve dig på at sige et lille dansk ord: PYT! Kom videre, og læg det bag dig. 


Få struktur på din hverdag

Velkommen hos
Venligst vælg privat (inkl. moms) eller erhverv (ekskl. moms)